Страницы

Досвід роботи та розробки уроків

 

Бахмутська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №12

Бахмутської міської ради

 

Донецької області

 

 

 

 

 

 

Опис

передового педагогічного досвіду з теми

«Формування ключових компетентностей в учнів початкових класів НУШ»

                      

 

                           Сіденко С.О.,

                                                   учителя початкових класів,

                                                    спеціаліста першої категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

                                                        2020 р.

 

                                                 «Щоб дати учневі іскорку знань,

                                              вчитель повинен увібрати ціле море світла»

                                                                                    В. О.Сухомлинський

Вступ

Завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості.

Початкова освіта, яка є основою навчання учнів, визначається у програмних документах, як освітня ступінь, що забезпечує базис загальноосвітньої підготовки учнів, подальше становлення особистості дитини, її психічний, соціальний, фізичний розвиток, виховання громадянина України.

Швидкий розвиток науки, зростання обсягу нової інформації потребують від сучасної школи підготовки активних, самостійних людей, які б мали високі творчі здібності та володіли певними якостями: уміли самостійно, критично та творчо мислити; знаходили шляхи вирішення проблеми; вміло опрацьовували інформацію.

Саме тому для самоосвітньої роботи я  обрала тему дослідження «Формування ключових компетентностей в учнів початкових класів НУШ».

Актуальність даного питання полягає у тому, що сьогодні, коли дитині потрібні не тільки знання, але й високий творчий потенціал, компетентність, сформованість особистісних якостей, які допоможуть знайти своє місце в житті, стати активним членом суспільства і упевненою у власних силах людиною.

Найсприятливішим для розкриття й прискореного розвитку здібностей є молодший шкільний вік. Це етап дитинства, коли дитина учиться вчитися і вірить у свої сили.

Моє завдання, як вчителя – створити такі умови, щоб кожен учень розкрив свої таланти і здібності, розвинув пам'ять, увагу, мовлення, мислення.   

Навчаючи учнів та розвиваючи в них пізнавальні інтереси я , як вчитель свою роботу спрямовую у такій послідовності: цікаво → знаю → вмію.

Моя мета - сформувати творчі здібності учнів із застосуванням інноваційних технологій, створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцеві відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили. І тоді успіх супроводжується відчуттям радості та задоволення від власної діяльності.

 

Основна частина

Працюючи над даною проблемою я впевнена, що ключові компетентності можна формувати по - різному. Потрібно вибрати такі засоби навчання, методи і прийоми, котрі зроблять урок цікавий дітям. Учні повинні мати навички думати, шукати потрібну інформацію, практикувати її та застосовувати в конкретних умовах, формулювати та відстоювати конкретну думку. Цього можна досягти за допомогою інтерактивного навчання. Суть  інноваційних підходів до навчання  полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної, позитивної взаємодії всіх учнів. Відбувається колективне, групове, індивідуальне навчання, навчання у співпраці.

Для формування ключових компетентностей  використовую:

1. Групову навчальну діяльність — як форму організації навчання у малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою. За такої організації  керую роботою кожного учня опосередковано, через завдання, якими він спрямовує діяльність групи. Таке навчання відкриває для учнів можливості співпраці зі своїми ровесниками, дає змогу реалізувати природне прагнення кожної людини до спілкування.  

Робота в групах (колективна) дає найбільший ефект у засвоєнні знань.

2. Роботу в парах дуже ефективна на початкових етапах навчання, коли діти вчаться працювати разом.

За умов парної роботи всі діти в класі отримують можливість говорити,  міркувати,  не боячись помилитися. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують багато часу. 

На початковому етапі я пропоную дітям відтворити в особах діалог, скласти діалог між грибочком  і світлячком, пташкою і калинкою, хмаринкою і ромашкою, сонцем і трояндою.

Завдання:

1)     Пошукова робота. Об’єднайте іменники в пари.

Ліс, зайчик, білочка, джміль, лось, сосна, вітер, озеро, лебідь.

(Хто_________ Що_________).

 2) Гра «Хто більше? (добрати слова, які починаються з  кореня фото-)

 3) Гра «Влучний стрілець».  Добрати до назв предметів назви ознак.

Пташка – _________, мороз -________, небо_________, гніздечко.

3. Технології колективно-групового навчання. Ці технології передбачають одночасну спільну роботу всього класу. Це такі форми роботи, як: "Мікрофон", "Мозковий штурм", "Навчаючи―вчуся", "Незакінчені речення".

1) «Мікрофон» - це технологія загальногрупового обговорення, вона дає змогу кожному учаснику у визначеному порядку щось швидко сказати, висловлюючи свою думку. У  дітей слід розвивати  асоціативне мислення, уяву.

Завдання

1)Назвіть зелені слова, червоні, жовтогарячі.

2)Чим звуки відрізняються від букв?

3)Чи всі слова можна переносити?

2) «Незакінчені речення» - цю інтерактивну технологію часто поєдную з "мікрофоном", вона дає змогу розвивати в учнів зв'язне мовлення, власні висловлювання порівнювати  з іншими, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті і переконливо.

3) «Вправу «Так – ні» - проводжу об’єднуючи учнів у дві групи.  Висловлюю будь-яке твердження. Одна група доводить, що це так, а друга – каже «ні» і доводить чому.

Завдання

1)Іде дощ. Це добре чи погано?

2)Скоро зима. Це гарна новина?

Пам'ятаючи про те, що на одному занятті можна використовувати одну - дві такі вправи, добираю такі завдання, які б дали учням "ключ" до засвоєння теми.

Застосування таких нетрадиційних форм навчання забезпечує на уроках ефективність і результативність, сприяє формуванню активної особистості, дає можливість індивідуалізовано підходити до організації навчальної діяльності учнів з різним рівнем підготовленості, виявляти їх здібності та можливості, які на звичайних уроках не проявляються.

Розвиток критичного мислення - це дуже важливий аспект не лише у навчанні, а і в повсякденному житті. Навчити дітей мислити критично - означає правильно поставити запитання, направити увагу в правильне русло, вчити робити висновки та знаходити рішення. Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідно розумне керівництво з боку вчителя.Мета учителя - створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцеві відчути радість досягнення, усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, допомогти зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь треба докласти зусиль.

На своїх уроках використовую:

1.Методи та форми роботи з технології «Критичне мислення»

1.                 Стратегію «Асоціативний кущ»

(Етапи актуалізації і рефлексії)

Правила складання асоціативного куща:

-                Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;

-                Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;

-                Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;

-                Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.

2.     Стратегію «Сенкан» (п’ятиряддя). (Етап рефлексії). Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з 5 рядків.

Приклад сенкану:

1)    Рушник.

2)    Гарний, полотняний, різнокольоровий.

3)    Зацікавлює, дивує, зворушує, приваблює.

4)    Бережімо, пишаємося, даруємо.

5)    Оберіг, зв'язок з минулим.

3. Стратегію «Кубування» (Цей метод навчання полегшує розгляд різних сторін теми). Ця стратегія, де використовується куб, на гранях якого даються вказівки для учнів. Учитель пропонує в процесі роботи викласти власні думки з пропонованої теми.

4. Стратегію «Кероване читання з передбаченням»

Алгоритм

-                     Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).

-                     Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.

-        Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.

Керуючись цими стратегіями на уроці,  забезпечую умови для повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.

Таким чином, використовуючи всі методи і прийоми, впроваджую:

- нестандартні уроки;

- інтегровані уроки;

- уроки у формі змагань та ігор;

- урок – квест;

- уроки – вікторини;

- уроки - заочні екскурсії;

- уроки – подорожі;

- уроки - інтерв’ю;

- уроки – дослідження.

Враховуючи психологічні особливості школярів і застосовуючи нестандартні уроки в своїй практиці, намагаюся привчати дітей постійно працювати над розвитком  мовлення, мислення, навчаю спілкуватися за правилами культурної поведінки.

А особливо цінне те, що завдяки нестандартним урокам в учнів формуються - бажання вчитися, шукати нове, постійно дбати про своє самовдосконалення, як особистості.

Багато уваги приділяю виховній роботі. Учні беруть активну участь в усіх шкільних та класних заходах.

Я впроваджую уроки та виховні заходи з комп'ютерною підтримкою. Робота над формуванням ключових компетентностей розвиває пізнавальні, творчі, інтелектуальні здібності учнів. Вони цікавляться, що буде завтра, придумують свої завдання, вірші, казки, пишуть есе.

Для того щоб дитина розвивалася, мала гарні результати, їй потрібен постійний стимул. Таким стимулом є конкурси, змагання, олімпіади тощо. Учні класу береть активну участь у різноманітних конкурсах: "Кенгуру", "Колосок", "Знавці української мови ім. П.Яцика", приймають участь у Всеукраїнських онлайн - олімпіадах на платформі "На Урок", "Всеосвіта".

У своїй роботі  намагаюся правильно організувати навчання кожної дитини з її неповторною індивідуальністю, забезпечити таке спілкування з дитиною на кожному етапі її розвитку і навчання, яке дасть максимальний ефект.

Підсумки

Отже, інноваційні технології сприяють формуванню ключових компетентностей, розвиткові гармонійно розвиненої особистості розкриваючи перед учнями широкі можливості для розвитку здібностей. Кожен учень індивідуально пізнає корисну інформацію і знаходить для себе щось нове, обґрунтовує, продумує і на основі цього формує свої знання, уміння і навички, формує себе, як особистість в цілому.

В процесі роботи над темою «Формування ключових компетентностей в учнів початкових класів НУШ»,  проаналізувавши новітні педагогічні технології, які найбільше сприяють покращенню якості освіти, прийшла до висновку, що необхідно вивчати і застосовувати в практиці ті прийоми та методи, що відповідають потребам сьогодення та сприяють формуванню  ключових компетентностей.

Таким чином, використання таких видів інтерактивних вправ у роботі дає мені можливість доповнити уроки різноманітною інформацією, а різні види діяльності заохочують дітей до роботи. Діти свідомо осмислюють ситуацію: "відсидіти не вдається". Кожен учень зацікавлений у правильності своєї думки. Продуктивність уроків підвищується та покращується якість знань.

 

 Використана література:

1. Бєлкіна О.В.Критичне мислення вчителя як передумова його розвитку в учнів // Формування гуманістичного світогляду вчителя : Уманський держ. педагог. ун-т. ім.. П.Тичини.-К.: Наук. світ, 2001.-С.80-84.

 2. Біда О. Структура і методика інтерактивного уроку. // Початкова школа. 2007 - №7. 434 с.

 3. Гейко І. Використання інтерактивних форм і методів навчання. З досвіду роботи //Тема. - 2004. -- № 3/4. - С. 229-232;

4. Даниленко Л.І. Теорія і практика інноваційної діяльності в загальній середній школі // Управління освітою. 2001. - № 3. - С. 18-24

5. Дичковская И.М. Инновационные педагогические технологии. – К., 2004.с. 432

6. Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій. 1 – 4 класи. – Х.: Вид. група «Основа», 2007. – 160 с.

7. Єльникова О.В. Інтерактивні методи навчання, їх місце у класифікації педагогічних інновацій // Імідж сучасного педагога. - 2001. - № 3- 4 (14-15). - С. 71-74;

8. Освітні технології: Навч.-метод, посібн. / О. М. Пехота, А. , Кіктенко, О. М. Любарська та ін. — К.: А.С.К, 2004. — С.149

 9. Сиротинко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Харків: Видавнича група «Основа», 2003. 162 с. 9

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий